Klikkaa kuvaa niin ikkuna sulkeutuu
Suurempana (970 x 1516 piks. 203 Mt)
Alempi karttalehti

 

Tämä (ylempi) karttalehti käsittää alueen Trullevista pohjoiseen. Yhdistämistä alempaan lehteen helpottavat alareunan "Lit. K" ja "Connecteras med Lit. A" -merkinnät, jotka näkyvät myös alemmassa lehdessä.

Harbodan ja Trullevin välisen hiekkakannaksen jälkeen oli kaupungista ulos purjehtivilla kohdassa Lit. K valittavana kaksi reittivaihtoehtoa. Pääreitti kulki Trutklippanien (Lit. L ja M) välitse Tankarin ohi merelle. Toinen väylä suuntautui Trutklippanin ja Trulöklubbenin välistä luoteeseen Rysrån (Lit. R) ja Trullögrundetin (Lit. Q) välisellä alueella. Pohjoisimmat väylät kulkivat Trullögrundetin (Lit. Q) sivuitse. Pienemmät alukset purjehtivat Kruunupyyn ja Pedersören pitäjien saaristoon Reipskärin ohi (Lit. A ja B) tai "Nyhamnin väylää" (alkaen Lit. C).

Kartan mukaan tunnusmajakoita (Båk) oli vain yksi, Trullögrundetissa (Lit. Q). Huomionarvoista on, ettei Tankariin ole merkitty majakkaa, vaikka se eräiden tietojen mukaan rakennettiin vuosisadan puolivälissä. Sekä Tankar että Trullögrundet mainitaan sopivina luotsipaikkoina.

Kartasta ilmenee, että suurimmat laivat eivät enää tähänkään aikaan päässeet hiekkakannaksen yli, vaan ne purettiin ja lastattiin Trutklippanien vieressä olevalla ankkuripaikalla. Tämä koski tosin vain suolalastissa olevia aluksia, kappaletavara voitiin ainakin vielä 1829 aina purkaa varsinaisessa satamassa. Mahdollisesti Trullevin niemen kärjessä olevaa pientä satamaa (Lit. U) käytettiin samaan tarkoitukseen. Myös Reipskärillä (Kräkilä) (Lit. A) oli lastauspaikka.

Talvisatamat sijaitsivat "Mera Skärin" (Nyhamn) (Lit. Y) ääressä ja Ykspihlajassa (Lit. Z).

Paluu Kokkolan satamat 1763 -sivulle