Kokkolan satamat ja laivaväylät 1763
Kartan kuvaus: Tavaroiden kuljetus tapahtui kaupungista redille (Lit. B) tapahtui lastiveneillä kolmen jalan (n. 1,2 m) syvyistä kaupunginsalmea (Lit. A) pitkin. Redin länsipuolella sijaitsi talvisatama (Lit. D) korjauslaitureineen (Bråbänk) ja kiinnistystolppineen. Laivanrakennuspaikkoja oli kolme: Halkokari (Lit. C), Soldatskär (Lit. F) ja Coustarviken (Lit. G). Reimarein (Lit. E ja H) merkitty purjehdusreitti ulos satamasta kulki kohdan Lit. I kautta hiekkakannaksen yli. Kannaksen kohdalla syvyys oli 13 jalkaa (n. 3,9 m.). Syvin kohta mitattiin vuosittain ja merkittiin reimarilla. Kannaksen jälkeen oli kohdassa Lit. K valittavana kaksi reittivaihtoehtoa. Pääreitti kulki Trutklippanien (Lit. L ja M) välitse Tankarin ohi merelle. Toinen väylä suuntautui Trutklippanin ja Trulöklubbenin välistä luoteeseen Rysrån (Lit. R) ja Trullögrundetin (Lit. Q) välisellä alueella. Pohjoisimmat väylät kulkivat Trullögrundetin (Lit. Q) sivuitse. Pienemmät alukset purjehtivat Kruunupyyn ja Pedersören pitäjien saaristoon Reipskärin ohi (Lit. A ja B) tai "Nyhamnin väylää" (alkaen Lit. C). Kartan mukaan tunnusmajakoita (Båk) oli vain yksi, Trullögrundetissa (Lit. Q). Huomionarvoista on, ettei Tankariin ole merkitty majakkaa, vaikka se eräiden tietojen mukaan rakennettiin vuosisadan puolivälissä. Sekä Tankar että Trullögrundet mainitaan sopivina luotsipaikkoina. Kartasta ilmenee, että suurimmat laivat eivät enää tähänkään aikaan päässeet hiekkakannaksen yli, vaan ne purettiin ja lastattiin Trutklippanien vieressä olevalla ankkuripaikalla. Tämä koski tosin vain suolalastissa olevia aluksia, kappaletavara voitiin ainakin vielä 1829 aina purkaa varsinaisessa satamassa. Mahdollisesti Trullevin niemen kärjessä olevaa pientä satamaa (Lit. U) käytettiin samaan tarkoitukseen. Myös Reipskärillä (Kräkilä) (Lit. A) oli lastauspaikka. Talvisatamat sijaitsivat "Mera Skärin" (Nyhamn) (Lit. Y) ääressä ja Ykspihlajassa (Lit. Z). | ||||||||
|