1620 |
Kustaa II Aadolf allekirjoittaa Kokkolan kaupungin perustamiskirjan 7.9.1620. Kokkolan kauppa-alue määrättiin perustamiskirjassa seuraavasti: "… Pyhäjoen, Kalajoen, Lohtajan, Kokkolan pitäjän ja Kruunupyyn rahvas on velvollinen viemään tavaransa kaupunkiin ja ne siellä porvaristolle myymään, eikä suinkaan ole sallittua, että muiden kaupunkien porvarit käyvät rahvaan kanssa kauppaa pitäjissä yleisiä markkinapaikkoja lukuun ottamatta…Kukaan maaseudulla asuva talonpoika ei myöskään saa harjoittaa purjehdusta, niin kuin tähän saakka on tapahtunut, vaan hänen on mentävä tavaroineen lähimpään kaupunkiin ja ne siellä myytävä." |
1622 |
Ilmeisesti 1622, kun ns. pikkutullia alettiin kantaa Kokkolassa, rakennettiin tullitupa myös merelle päin. Sen sijoituspaikka oli Puurokari, kaupungin pohjoispuolella sijaitseva kallioluoto. Asetuksen mukaan tullitupien rakentaminen oli ympäröivien pitäjien vastuulla, ja Suntin varrella sijaitsevan tuvan pystyttivät Kälviän ja Kokkolan talonpojat. |
1647 |
Ryövärinkarille perustetaan pikiruukki.
|
1663-1668 |
Norlannin kaupungeilla oikeus purjehtia Tallinnaan. Kokkolasta purjehdittiin sinne tämän jälkeenkin (laittomasti), samoin Riikaan ja Pärnuun.
|
1664 |
Tulipalo tuhoaa kaupungin.
|
1669 |
Kahdelle porvarille annettiin tehtäväksi ylläpitää kahta reimaria kaupungin ulkopuolella.
|
1674 |
Uusi merimerkki Kåtöskataniin (vuonna 1679 paikaksi ilmoitetaan: "Heinä perämunn"…"jämpt åt Thiöck öön" = Remmargrundet?)
|
1724 |
Kokkolan porvarit saavat aikaan Kruunupyyn ja Kälviän talonpoikien Ison vihan aikana perustamien satamien kieltämisen.
|
1724 |
Kaupunki palkkasi rantaratsastajia eli -vartijoita, joiden tehtävänä oli estää muiden kaupunkien porvarien Kokkolan alueella harjoittama kauppa sekä talonpoikien kanssa käyty laiton kauppa eli maakauppa.
|
1727 |
Myös raahelaisille oikeus käyttää Kalajokea lastauspaikkana.
|
1730 |
Hankittiin nostokurki ruoppaamista varten: Suntia ruopattiin nyt ensimmäistä kertaa. Työ tehtiin yleensä syksyllä jäältä käsin. 1730-l:n alussa Suntia pitkin pääsi tuskin enää pienellä lastiveneellä; ennen Pohjan sotaa täydessä lastissa olevat laivat olivat purjehtineet satamaan. Aikalaiset pitivät ongelman syynä aaltojen tuomaa hiekkaa sekä Suntiin laskevien purojen maatumista: "vedenvähenemisen" todellista syytä ei vielä tiedetty. 1700-luvulla Suntia syvennettiin useaan otteeseen, ja tarkoitusta varten perustettiin erityinen ruoppauskassa. |
1740 |
Porvarit rakensivat tunnusmajakan Trullögrundille. |
1740-l. |
Syvennettiin Linnusperästä Suntiin laskevaa puroa.
|
1742 |
Suunnitelma majakan rakentamisesta Nyhamniin (= Norra Hamnskäret?). Lisäksi suunniteltiin kiinnitysrenkaita talvisatamaa varten.
|
1747 |
Valtiopäivillä Pyhä- ja Kalajoki määrättiin pelkästään Kokkolan lastauspaikoiksi.
|
n. 1750 |
Kartassa meritulli on siirtynyt Ryövärinkarille. Mahdollisesti tämä osoittaa sataman siirtyneen pois keskustasta.
|
n. 1750 |
Tankariin rakennetaan tunnusmajakka. (Tieto on mahdollisesti väärä, koska majakkaa ei ole vuoden 1763 kartassa)
|
1760 |
Kaupunki palkkasi kaksi vakinaista luotsia. Tätä ennen luotsin tehtäviä olivat hoitaneet muutamat Tankarin kalastajat.
|
1763 |
Satama ja purjehdusreitit kartoitetaan ja mitataan syvyys.
|
1770 |
Kaupunki palkkasi kolme luotsia ja rakennutti luotsituvan Tankariin.
|
1813 |
Kauppiaiden toimesta ryhdyttiin ruoppaamaan ja paaluttamaan Suntia, ja määrärahojen hankkimiseksi perittiin laivoilta pieni maksu. 1800-luvun alussa ruoppausta varten hankittiin myös erityinen ruoppauskone. |
1815 |
Ensimmäinen satamajärjestys, jonka avulla pyrittiin ennen kaikkea estämään pohjalastin purkaminen satama-alueelle. |
1829 |
Keisarillinen Ylitullijohtokunta vaati pakkahuoneen siirtämistä Suntin suulle. Maistraatti kuitenkin torjui ajatuksen vetoamalla siihen, että lastiveneet pääsivät edelleen vaivattomasti purjehtimaan "sisäsatamasta" (=Halkokarin edustalta) pakkahuoneen laituriin asti. Väitettyä uudelleen lastaamista ei siten maistraatin ilmoituksen mukaan jouduttu tekemään; ainoastaan suolalastissa olevat laivat jouduttiin purkamaan Trullevin niemen edustalla.
|
1850 |
Pakkahuone siirrettiin Tervatorin rantaan (nyk. Englanninpuisto). Nyt laivoilta tulevat lastiveneet eivät ilmeisesti enää kulkeneet pidemmälle, vaan kuljetus kaupunkiin hoidettiin pienemmillä veneillä.
|
1855 |
Suoritettiin Suntin perinpohjainen ruoppaus kauppias Anders Wiklundin johdolla.
|
1866 |
Uusi satamajärjestys.
|
1875 |
Tervatorille rakennettiin pärekatos kaupunkiin vietäviä tavaroita varten.
|
1882 |
Pakkahuone siirrettiin Ykspihlajaan
|
1887 |
Rautatientori määrättiin tervan säilytyspaikaksi.
|
1888 |
Halkokarin tervamakasiinit siirrettiin Kolumäen viereen, jonne tervatori siirtyi (Ykspihlajan radan varteen).
|
1890 |
Elban, Mustakarin, Halkokarin ja Suntinsuun tervamaa poltettiin uudestaan tervaksi. |
1895 |
Vanhan tervatorin alueelta Suntin varresta poistettiin paksu tervakerros ja siitä tehtiin Englanninpuisto. |
1763 |
Väylä merkitty karttaan |
1700-l. |
Ykspihlaja toimii talvisatamana |
1818 |
Luotsi Dahlstedt esitteli Nyhamnin eli Vita-Furuskärin mahdollisena satamapaikkana merikapteeni Blomsterille, joka merkitsi väylän sinne (huom. jo 1763 kartassa). Paikka kuului Kruunupyyn Knivsundin kylään, jonka asukkaiden kanssa kauppaneuvos Donner kävi neuvotteluja. Jostakin syystä hankkeesta luovuttiin.
|
1823 |
Ensimmäiset varastorakennukset rakennetaan, tien kunnostus
|
1824 |
A Roos ja A Donner anoivat aluetta vientitavaroiden varastoa varten (Potin ympärillä)
|
1830-l. |
Roos rakennutti Y:ssa ainakin yhden laivan. Laivan saamiseksi pois Potista piti salmea syventää. Varvia perustaessaan Roos teki myös uuden suoran tien Ykspihlajaan (Yxpila rakvägen). Varvin rakennus oli sittemmin pitkään Gustaf Lithénin huvilana, myöhemmin paikalle rakennettiin asemapäällikkö Palanderin huvila.
|
1833 |
Laivojen mittaaja palkataan
|
1848 |
Luotsiasetuksessa mainitaan väylä Tankarista ja Trullögrundista Ykspihlajaan.
|
1857 |
A. Donner sai luvan perustaa laivanrakennuspaikan
|
1866 |
Satamajärjestys
|
1868 |
Yhteinen laituri |
1869 |
Keisarillinen tullijohtokunta pyysi selvitystä, milloin Ykspihlaja on julistettu Kokkolan satamaksi. |
1869 |
Kokkolan laiva- ja veistämöyhtiö anoi tonttia pajalle ja hiilivarastolle.
|
1873 |
J. Löwenmark pyysi tonttia laivatelakalle
|
1873 |
Alue kartoitettiin ja laadittiin ensimmäinen asemakaava (alikapteeni Maximov), jossa oli määritelty mm. torin ja makasiinien sijoittelu.
|
1874 |
Kauppiasyhdistys anoi lupaa tukkien hakkaamiseen höyrylaiva- ja lastauslaiturien päällystämistä varten.
|
1870-l:lla |
Höyrylaiva "Kokkola" liikennöi Pietariin ja Etelä-Suomeen.
|
1874 |
Hotelli Hietala rakennettiin
|
1878 |
Puhelinlinja kaupunkiin.
|
1877 |
Suunnitelma hevosradasta
|
1870-l. |
Porvarit alkavat rakentaa huviloita Ykspihlajaan (mm. Löfhjelm, Löwenmark) |
1870-l. |
Ensimmäinen rantalaituri |
1880 |
Rakennetaan tavarasuoja, jossa tilat tullausta varten, sekä tullivahtimestareiden talo
|
1880 |
Kaksi lyhtyä asennetaan valaisemaan satamaa
|
1881 |
Kaupunki osti Hotelli Hietalan
|
1882 |
Tieto tulevasta radasta johti toimenpiteisiin: laituria pidennettiin 25 syltä, pakkahuone siirrettiin Ykspihlajaan, kaivettiin kaivo, uudet puhelinkoneet, tietä kaupunkiin parannettiin. Kaupunki anoi uusia pookeja ja majakkaa Tankariin.
|
1882-83 |
Valtuusto ei käsitellyt uusia huvila- ja varastorakennusten tonttianomuksia, ennen kuin sataman rakentamisesta oli laadittu suunnitelma.
|
1883 |
Keisari vahvisti valtiopäivien päätöksen radan rakentamisesta reitille Seinäjoki-Kokkola-Oulu.
|
1884 |
Satama-alueen kaavoitus valtuustossa. Rantahietikko varattiin satamatoiminnoille, ja huvilat piti sijoittaa metsänreunaan sekä Potin rantaan. Tervahovi suunniteltiin sijoitettavaksi satamalaiturin pohjoispuolelle. Lopulta 1889 tervahovi sijoittui Kolumäen kupeeseen Ykspihlajaan vievän radan varteen.
|
1885 |
Rautatie valmistui |
1885 |
Valtio rakensi rautatielaiturin. Kaupunki ylläpiti sitä ehdolla, että sai kantaa kaikki laituri, lastaus- ja purkumaksut. Oulun suunnasta tulevilta rahdeilta ei peritty laiturimaksua. |
1885 |
Trutklippaniiin ja Hungrobärgetiin pienet majakat (johtoloistot).
|
1885 |
Eräässä mietinnössä todettiin satamaa uhkaava mataloituminen: syvyys laiturien vieressä 12-13 jalkaa. Ei toimenpiteitä.
|
1886 |
Satamakonttori valmistui.
|
1886 |
Määrättiin makasiinien paikat
|
1888 |
Uusi satamajärjestys
|
1888 |
Veljekset Nobelin edustajan, vaasalaisen Carl Finnilän petroolisäiliö (40000 kannua eli n. 100 000 l) sijoitettiin Kokkolaan, koska Vaasan satama liian matala yhtiön säiliölaivalle.
|
1889 |
Tankarin majakka valmis, Koöklackeniin kaasuöljylamppu, Trutklippanin ja Hungrobärgetin pieniä majakoita (johtoloistot) parannettiin.
|
1890 |
Valtuusto päätti asentaa aallokkoa rajoittavia puomeja liettymisen ehkäisemiseksi.
|
1891 |
Hankittiin asiantuntijan lausunto mataloitumisesta: ehdotti uuden laiturin rakentamista hirsistä salvotun vanhan tilalle, pohjalastin ruoppaamista ja pohjalasti korvaamista parruilla. Valtuusto ei kuitenkaan tehnyt päätöksiä korkeiden kustannusten takia. |
1893 |
Luotsitupa rakennettiin satamakonttorin eteläpuolelle. |
1894 |
Esitettiin vanhan laiturin rakentamista hiekkapankin päälle. Satamamestari puolestaan esitti ruoppaamista ja aallonmurtajan rakentamista Koörnin kohdalle.
|
1895 |
Veljekset Friisin konepaja aloitti toimintansa.
|
1896 |
Hotelli Hietala kunnostettiin, mm. rakennettiin uusi suuri veranta.
|
1896 |
Hotelli Hietalan anniskeluoikeudet tuottivat kaupungille huomattavaa tuloa. Veljekset Friis valitti valtuustolle, että anniskelu turmeli tehtaan työläisiä. Valtuusto kielsi anniskelun talviaikaan.
|
1898 |
Friisit pyrkivät saamaan anniskeluoikeudet itselleen voidakseen kontrolloida tilannetta: valtuusto ei kuitenkaan hyväksynyt heidän tarjoustaan, joka oli korkein.
|
1898 |
Kaupunki hankki ruoppaajan omin varoin.
|
1899 |
Uusi satamajärjestys ja -taksa: kaupunki sai oikeuden periä maksuja nyt myös Nyhamnissa ja Möllersvikissä lastaavilta aluksilta. Varsinkin Schauman oli tällä tavalla välttänyt satamamaksuja puutavaralasteilleen.
|
1900 |
Gustaf Strömbäck satamakapteeniksi (-1933)
|
1900-l:n |
alussa säännöllinen höyrylaivalinja Luulajaan |
1902 |
Hotelli Hietala muuttui raittiusravintolaksi. (Kaupunki oli ostaessaan sitoutunut pitämään kestikievaria, mikä jatkui 1912 asti. Asiakkaita anniskelun loputtua kuitenkin vähän.) |
1903 |
Valtuusto päätti rakentaa uuden laiturin rautatielaiturin pohjoispuolelle.
|
1903 |
Väylät tutkittiin kaupungin pyynnöstä, koska eräs laiva oli saanut pohjakosketuksen väylällä. Nyt käytettävissä 3 virallista väylää: Pohjoiseen Trullögrundetin ohi, etelää Tankarin ohi (12 m syvä), Pietarsaareen saaristöväylä (3,6 m) (ns. Stockösundetin väylä).
|
1905 |
Sahan palo.
|
1907 |
Satamakapteenin aloitteesta päätetään leventää vanhaa rautatielaituria, jolloin siihen voidaan sijoittaa kolme raidetta kahden sijasta.
|
1907 |
2 Lux-lamppua asennetaan vanhalle laiturille.
|
1909 |
Veljekset Friis perustaa laivatelakan.
|
1911 |
Satamamestari ehdotti aallonmurtajan rakentamista, jonka uloin piste olisi Koöklacken. Kustannusten suuruuden takia asiaa tutkinut komitea ehdotti vain osan rakentamista.
|
1912 |
Päätös aallonmurtajan rakentamisesta.
|
1913 |
Hotelli Hietala kansakouluksi |
1913 |
Satama saa sähkövalon, joka tulee Velj. Friisin voimalasta. |
1916 |
Päätös Ylivieska-Iisalmi radasta synnytti odotuksia liikenteen lisääntymisestä, ja valtuusto asetti erityisen liikennekomitean. Sen esityksestä Allmänna Ingeniörbyrå H.G.Torulf sai 1917 tehtäväkseen sataman kehittämissuunnitelman laatimisen.
|
1917 |
Liikennekomitean esityksestä Allmänna Ingeniörbyrå H.G.Torulf sai tehtäväkseen sataman kehittämissuunnitelman laatimisen.
|
1914-17 |
I maailmansodan aikana suuria tavaramääriä kuljetettiin Narvikista Venäjälle Kokkolan kautta. Koska junavaunuja ei ollut tarpeeksi, jouduttiin tavaraa varastoimaan taivasalle.
|
1918 |
Allmänna Ingeniörbyrån esitys, joka sisälsi mm. uusia laitureita, teollisuus- ja varastotonttien varaamisen. Liikennekomitea piti liian suurisuuntaisena; varsinkin vastustettiin esitystä Potin täyttämisestä.
|
1917-20 |
Gamlakarleby Rederi Ab rakentaa Ykspihlajassa viisi apumoottorilla varustettua kuunaria: Mars, Mercurius, Anders Chydenius, Tankar, sekä viimeisenä Yxpila, joka oli suurin Kokkolassa käytössä ollut purjelaiva.
|
1920 |
Allmänna Ingeniörbyrån esitys laajennussuunnitelmasta Pottiin. Kaupunki oli kuitenkin tyytymätön suunnitelmaan, ja Vaasan piirin piiri-insinööri sai tehtäväkseen laatia uuden suunnitelman. Kaupunki ei kuitenkaan halunnut toteuttaa niitä ilman valtionapua.
|
1925 |
Valtion satamakomitea esitti 10 milj. markan korottoman lainan myöntämistä sataman laajennustöitä varten. Komitea esitti myös uusien laajennussuunnitelmien laatimista TVH:n ja Merenkulkuhallituksen kanssa. Sotien välisenä aikana ei kuitenkaan suuria laajennustöitä.
|
1925 |
Aallonmurtajan pituus 70 m.
|
1926 |
Uusi satamaohjesääntö, jonka mukaan sataman johdossa oli 9-jäseninen valtuuston asettama satamahallitus. Johtavat virkamiehet olivat: satamakapteeni, satamakamreeri ja satamainsinööri. |
1926 |
Ylivieska-Iisalmi -radan valmistuminen aiheutti lisäyksen liikennemäärissä. |
1926 |
Ykspihlaja maan toiseksi suurin ei-sahatun puutavaran vientisatama
|
1920-l. |
Rakennettiin sivuraide , ns. Storgrundetin raide satamalahden pohjukkaan, jonne muodostui puutavaran varastoalue.
|
1928-29 |
Suuri satamalakko.
|
1928 |
Työntekijöitä satamassa 475
|
1928 |
Aallonmurtajasta rakennettu ¾, valtiolta anottiin lisärahoitusta
|
1934 |
Aallonmurtajan pidennyksen viimeinen vaihe alkoi (1,25 km)
|
1934 |
Ensimmäisiä neuvotteluja Rikkihappo- ja Superfosfaattitehtaan perustamisesta Kokkolaan.
|
1940 |
Rikkihappo- ja Superfosfaattitehtaat Oy:n (sittemmin Kemira Oy) päätös tehtaan rakentamisesta Kokkolaan
|
1941-44 |
Jatkosodan aikana Ykspihlaja tärkeä Saksasta tuotujen tarvikkeiden purkupaikka. |
1942 |
Sataman laajennussuunnittelu alkaa. Rikkihappo- ja Superfosfaattitehtaalle oli luvattu satamaolojen parantamista. |
1945 |
Valtion budjettiin huomattava summa laajennusta varten.
|
1945 |
Rikkihappotehdas käynnistyi.
|
1947-50 |
Laajennustyö + ruoppaus (väylä 9,25 m)
|
1950-51 |
Vanhan laiturin muuttaminen betonirakenteiseksi
|
1954 |
Lannoitetehdas aloitti toimintansa.
|
1960 |
Venesatama satamakonttorin edessä täytettiin, pienvenesatama Pottiin.
|
1960-l:lla |
Aallonmurtaja myytiin Essolle, joka käytti sitä öljysatamana.
|
1960-62 |
Perustettavalle Outokummun rikkitehtaalle rakennettiin oma satama; kaupunki osallistui kustannuksiin puoliksi. Myös rikkihappotehdasta laajennettiin.
|
1960-l:n |
alussa linja Skellefteåån Rederi Ab Bottenviken - Varustamo Oy Perämeren m/s Bothnialla. Linja ei kuitenkaan kannattanut ja varustamon toiminta loppui 1966. M. Rauanheimo Oy aloitti liikenteen uudestaan m/s Coccolitalla, mutta se loppui kolmen vuoden kuluttua. |
1960-65 |
Rantalaiturin rakentaminen. |
1966 |
Ensimmäiset nosturit hankittiin.
|
1967 |
Satama ensimmäistä kertaa auki läpi vuoden.
|
1972 |
Aallonmurtaja ostettiin takaisin kaupungille
|
1973 |
Uusi öljylaituri
|
1974 |
Nosturi Outokummun satamaan
|
1975 |
Väylän syväys 9,5 metriä
|
1980 |
Kemiralle oma laituri
|
1987 |
Uusi syväsataman laituri
|
1987 |
Väylä syvennetty 11 metriin. |
1990-l:n |
alussa hankittiin rikkihapon raaka-aineen pyriitin lastausjärjestelmä. |
1995 |
Syväväylän ruoppaushanke käynnistyi (syvennys 13 metriin)
|
2000 |
Syväväylä valmistui
|