"Vedenvähenemisen" ongelma Suuren Pohjan sodan jälkeen kotiin palanneet kaupunkilaiset totesivat pian, että laivat eivät enää pystyneet purjehtimaan kaupunkiin asti, ja lastiveneilläkin oli vaikeuksia. Kaupunginsalmen mataloituminen oli nyt tosiasia. Ongelman syynä pidettiin aaltojen tuomaa hiekkaa sekä Suntiin laskevien purojen maatumista: "vedenvähenemisen" todellista syytä ei vielä tiedetty.
Vuonna 1730 hankittiin nostokurki, jolla Suntia alettiin ruopata. Työtä tehtiin yleensä syksyisin jäältä käsin. Suurin ongelmakohta oli todennäköisesti Ryövärinkarin eteläpään kohdalla oleva kapeikko, jonka syvyys oli vuonna 1653 ollut matalimmassa kohdassa 2,5 kyynärää eli 1,2 metriä. Ei ole tiedossa, kuinka hyvin ruoppaus onnistui. Aikakauden teknologian huomioon ottaen on kuitenkin todennäköistä, että satamatoiminnot jo tässä vaiheessa alkoivat siirtyä Ryövärinkarin-Halkokarin tienoille. Tavaroiden siirto kaupungin ja sataman välillä tapahtui lastiproomuilla, joita varten kaupunginsalmi pystyttiin pitämään riittävän syvänä.
Halkokarin satama Halkokarin edustalle muodostui varsin toimiva satama. Lahti oli suojainen, ja Trullevin niemen hakkuilta rauhoitettu metsä suojasi pohjois- ja koillistuulilta. Kuitenkin mataloituminen ja erityisesti Harbodan ja Trullevin niemien välinen vedenalainen hiekkasärkkä aiheuttivat ongelmia jo 1700-luvun puolivälissä. 1763 syvyys tällä kohdalla oli vain 13-14 jalkaa (n. 4 m), mikä tarkoitti, että suurimpien laivojen purkaminen ja lastaus piti ainakin osittain tehdä kauempana merellä. Kokkolasta vietiin ajoittain varsin runsaasti halkoja. Tiedetään, että puutavaraa, mahdollisesti myös tervaa varastoitiin Ryövärinkarille. Siten on luultavaa, että salmen toisella puolella sijainnut luoto on toiminut halkovarastona, ja saanut tästä nimensä. Saari tunnettiin myös nimellä Byggningsholmen, koska se oli vanhastaan tärkeä laivanrakennuspaikka.
Varustelua kehitetään Kokkolan merenkulku kasvoi 1700-luvulla voimakkaasti, ja kaupungin johto kiinnitti runsaasti huomiota satamaolojen kehittämiseen. Osaltaan tähän vaikutti myös kiivas kamppailu ulkomaisista purjehdusoikeuksista, jotka saadakseen Pohjanlahden kaupungit todistelivat kilvan oman satamansa paremmuutta. Tunnusmajakka rakennettiin 1740 Trullögrundetille ja myöhemmin myös Tankariin. Porvarit suunnittelivat sellaisen rakentamista myös Nyhamniin. 1760 kaupunki palkkasi kaksi vakinaista luotsia. Tätä ennen luotsin tehtäviä olivat hoitaneet muutamat Tankarin kalastajat. Vuonna 1770 rakennettiin luotsitupa Tankariin.
Ulkomaisiin satamiin! Ulkomaisten purjehdusoikeuksien saaminen 1765 kasvatti liikennettä satamassa, ennen kaikkea sen johdosta, että ilman täysiä tapulioikeuksia jääneiden pietarsaarelaisten, uusikaarlepyyläisten ja raahelaisten alusten oli ulkomaisiin satamiin purjehtiessaan suoritettava tullaus Kokkolassa. Kokkolan uusi meritulli sijoitettiin satamalahden länsirannan hiekkakankaalle (nykyinen Sannanranta). Myös luotseja jouduttiin palkkaamaan lisää.
Ilmeisesti vielä 1800-luvun puolella tervaa käsiteltiin paljolti itse kaupungissa, jonka Pakkahuoneenkadun alapäässä sijainneelle tervatorille tynnyrit ainakin määräysten mukaan piti kuljettaa. Pakkahuone ja tervatori siirtyivät nykyisen Englanninpuiston kohdalle 1850, ja 1871 tervakauppa siirtyi Suntin toiselle puolelle, nykyisen maantiesillan pohjoispuolelle. Käytännössä talonpojat lienevät tuoneen tynnyrit suoraan kauppiaiden makasiineihin Halkokarille, jonne oli rakennettu hyvin toimiva varastoalue tervakatuineen ja laitureineen. Aittojen rivistö ulottui Halkokarilta Suntin vartta aina Pitkäsillalle asti.
| ||||||||||||||||
|