Problemet med att "vattnet minskade"
Stadsborna, som återvände hem efter det Stora nordiska kriget,
kunde snart konstatera att fartygen inte mera kunde segla ända
fram till staden, och även lastbåtarna hade svårigheter.
Det var nu ett faktum att Stadssundet hela tiden blev allt grundare.
Orsaken till problemet ansåg man vara sanden som vågorna
hämtade in samt förmultningen av bäckarna som rann ut
i Sundet; den verkliga orsaken till att vattnet minskade kände
man då ännu inte till.
|
Kartan över Gamla Karleby från år 1750 visar
var stadens olika centrala funktioner var belägna. Att havstullen
var placerad på Rövarskär (ovan) är uppenbarligen
ett bevis på att även hamnen hade flyttat ut ur stadens
centrum. Stadskartan (till vänster) är bevis på
hur man strävade att noga övervaka hur människor
och varor rörde sig. På vintern förlängdes
stadens staket även ut på isen, och all trafik måste
ha skett genom en speciell port.
Förklaringar till siffrorna:1.) Kyrkan. 2.) Skolan.
3.) Rådhuset. 4.) Torget. 5.)Sydtullen. 6.)Bron
över Sundet. 7.)Norrtullen. 8.) Den västra boskapsporten.
9.) Åkerporten. 10.) Havstullen. 11.) Ett med stenar avstängt
sund. 12.) Staketet som sattes upp på isen på vintern.
13.) Port i staketet genom vilken man kom till kronomagasinen,
stadens vattentäkter och Sjön, samt genom vilken borgarnas
transporter av varor till hamnen skedde. 14.) Kronomagasinen ...
21.) Stadens brygga. 22.) Borgerskapets strandbodar. 23.) Stadskvarnen.
24.) Stadsvågshuset. Stadsarkivet i Karleby.
Hela kartan i ett
skilt fönster (72 KB)
|
 |
År 1730 anskaffade man en lyftkran med vilken man började
muddra Sundet. Arbete utfördes vanligen på hösten från
isen. Det största problemområdet var sannolikt det smala
stället vid södra udden av Rövarskär. Där uppmättes
djupet på det lägsta stället år 1653 till 2,5
alnar, eller 1,2 meter.
Det är inte känt hur väl muddringen utföll. Om man
emellertid beaktar den bristfälliga teknologin på den tiden
är det emellertid sannolikt att hamnfunktionerna redan i detta
skede började förflytta sig till områdena kring Rövarskär
och Halkokari. Varutransporterna mellan hamnen och staden skedde med
lastpråmar, och för dem lyckades man hålla Stadssundet
tillräckligt djupt.
Hamnen vid Halkokari
Utanför Halkokari uppstod en ganska välfungerande hamn. Viken
var skyddad och skogen på Trullö udde, som fredats undan
avverkning, gav skydd mot nordliga och nordostliga vindar. Landhöjningen
och speciellt den undervattenssandbank som fanns mellan Harbodaudden
och Trullö udde beredde problem redan i mitten av 1700-talet. År
1763 var djupet på detta ställe endast 13 -14 fot (ca 4 m)
vilket innebar att de större fartygen måste, åtminstone
delvis, lossas och lastas längre ut till havs.
Tidvis exporterades även stora mängder ved från Gamla
Karleby. Man vet att timmer, och möjligtvis även tjära
lagrades på Rövarskär. Det är därför
troligt att det skär, som var beläget på andra sidan
sundet, även fungerade som vedlager, och härav fått
sitt namn. Holmen gick även under namnet Byggningsholmen emedan
den sedan gammalt varit en viktig plats för skeppsbyggnad.
|
En år 1763 uppgjord karta över hamnen. Varorna transporterades
från staden till redden (Lit. B) med lastbåtar längs
det tre fot (ca 1,2 m) djupa Stadssundet. Till väster om redden
låg vinterhamnen (Lit. D) med sina reparationsbryggor (Bråbänk)
och förtöjningsstolpar. Det fann tre platser för
skeppsbyggnad: Halkokari (Lit. C), Soldatskär (Lit. F) och
Coustarviken (Lit G). Stadsarkivet i Karleby. Foto Tapio Väinölä..
Hela kartan och flera detaljer i ett skilt fönster.
|
 |
Utrustningen utvecklas
Sjöfarten i Gamla Karleby växte kraftigt under 1700-talet,
och stadens ledning fäste stor uppmärksamhet vid utvecklingen
av hamnförhållandena. Till detta bidrog för sin del
även den häftiga kampen om seglationsrättigheter till
utlandet. De österbottniska städerna tävlade med varandra
om att framhålla den egna stadens förträfflighet.
En fyrbåk byggdes på Trullögrundet och senare även
på Tankar. Borgarna planerade att bygga en likadan även i
Nyhamn. År 1760 anställde staden två ordinarie lotsar.
Före detta hade lotsningen skötts av ett par fiskare från
Tankar. År 1770 byggde man en lotsstuga på Tankar.
|
Den Gamla Hamnviken i slutet av 1800-talet, uppenbarligen
sedd från Halkokari. I mitten är Mustakari, där
man kan se bodar och en enkel lyftkran, till vänster saltmagasinen
i Elba. Detalj från det Rooska släktträdet, ritat
av Conrad Sovelius år 1883. K. H. Renlunds museum.
|
Till hamnar i utlandet!
Då man fick rättigheter att segla till utländska hamnar
ledde det till att trafiken i hamnen växte. Till detta bidrog framför
allt att fartygen från Jakobstad, Nykarleby och Brahestad, vilka
inte tilldelats fulla stapelrättigheter, innan de avseglade till
utländska hamnar måste förrätta förtullningen
i Gamla Karleby. Den nya havstullstationen i Gamla Karleby placerades
på sandheden på den västra stranden av hamnviken (den
nuvarande Sandstranden). Man var också tvungen att anställa
flera lotsar.
|
alkokari år 1871. Tjärbodarna har färgats orange,
de övriga bodarna lila. Mellan de större tjärbodarna
löper "gatorna" längs vilka tunnorna lätt
kunde rullas till bryggorna. Därifrån transporterades
varorna med lastbåtar till fartygen, som låg för
ankar på redden. Fartygen måste lossa sin ballast på
ett speciellt område ("Ballast Plats"), så
att uppgrundningen på grund av ballasten kunde förhindras.
K. H. Renlunds museum. Foto Tapio Väinölä.
Hela kartan i ett
skilt fönster.
|
 |
Tjäran fyller upp stränderna
Ännu på 1800-talet hanterade man uppenbarligen tjära
i stor utsträckning inne i själva staden, och åtminstone
enligt föreskrifterna måste tunnorna transporteras till tjärhovet
som var beläget i ändan av Packhusgatan. Packhuset och tjärhovet
flyttades år 1850 till den plats där den nuvarande Engelska
Parken är belägen, och år 1670 flyttade tjärhandeln
till andra sidan av Sundet på norra sidan av den nuvarande landsvägsbron.
I praktiken torde dock bönderna ha fört sina tunnor direkt
till köpmännens magasin på Halkokari där en välfungerande
upplagsplats med tjärgator och bryggor hade byggts upp. Raden av
bodar sträckte sig från Halkokari längs Sundets stränder
ända till Långa Bron.
|
Hamnen var under Krimkriget scen för den
år 1854 utkämpade skärmytslingen vid Halkokari.
De engelska trupperna, som försökte förstöra
allt slags kontraband, och då närmast tjära, avvärjdes.
Bilderna som beskriver striden är mycket detaljerade, trots
att de inte kan anses vara fullt pålitliga. Till vänster
kan man se bodarna på Halkokari. Mellan dessa besköt
de ryska trupperna och de frivilliga från Gamla Karleby engelsmännens
landstigningsfarkoster. Den höga byggnaden är brännvinsbränneriet,
till vänster om detta ligger bodarna som fanns längs Sundet.
Till höger om det befinner sig tjärbrukets byggnader.
Längst till höger på berget står en optisk
telegraf som användes för att förmedla information
om fiendens rörelser från Tankar till staden. Framför
det finns ett artilleribatteri. Det är visserligen möjligt
att detta stod färdigt först efter tidpunkten för
striden.Litografi av Wladimir Swertschkoff. K.H. Renlunds museum.
Foto Tapio Väinölä.
Förstoringar
och detaljer i ett skilt fönster.
|
|