De första invånarna i mellersta
Österbotten var uppenbarligen jägare, hemma från sydvästra
Finland, vilka så småningom bildade fasta bosättningar
i utkanten av sina jaktmarker. Från och med den senare hälften
av 1200-talet bosatte sig nybyggare från mellersta Sverige i området.
Det var uppenbart att nybyggarna upprätthöll kontakterna med
sina tidigare hemorter, och dessa kontakter utvecklades sedan till handelssjöfart.
Österbotten var inte självförsörjande vad beträffar
säd varför importen av säd i själva verket var en
förutsättning för en fast bosättning. Österbotten
å sin sida kunde leverera för moderlandet viktiga förnödenheter
såsom pälsar, tran, fisk, smör och senare även
tjära. Sålunda blev bondeseglationen en central faktor för
den gynnsamma utvecklingen i Österbotten.
|
Olaus
Magnus' Carta Marina från år 1539 ger en bild av säljakten
utanför "Karlabi". Tunnorna i bildens övre högra
hörn är ett tecken på att den nya näringen,
tjärbränningen, är i antågande. © Fredrikson
collection
|
 |
Bönderna seglar
Redan från och med medeltiden strävade man till att
koncentrera handeln till städerna, dit bönderna förväntades
föra sina produkter att säljas. I praktiken specialiserade
sig emellertid en del av bönderna på en omfattande handelsverksamhet.
Det är sannolikt att kronofogdarna i Österbotten på
1500-talet ofta tillät handelsverksamhet på de hamn- och
tingsplatser där de själva vistades och där de sålunda
kunde inkassera hamn- och bodavgifter. I flera fall idkade kronofogdarna
själva olaglig handel.
Åren 1540-1600 inföll den gyllene tiden för bondeseglationen
i Bottniska viken och den kan uppdelas i tre utvecklingsskeden:
1) Seglationen till de nordliga hamnarna (bl.a. Salo, Uleåborg,
Ijo, Kemi) och handelsverksamheten på marknaderna som hölls
under tingsdagarna.
2) Resorna till Stockholm och Mälaren.
3) Fraktseglationen för kronans räkning till Viborg, Narva,
Reval, och andra städer.
|
Strandlinjerna i området kring Gamla Karleby centrum ca. år1500
(den tjocka linjen), 1750 (den tunnare linjen) och2000 (den mörkblå
linjen).Stadens stadsplaneområde, som förblev nästan
oförändrat från år 1665 ända till slutet
av 1800-talet, har utmärkts med rött. Nere i mitten Kyrkbacken
vars branta östra strand troligen utgjorde en hamnplats på
medeltiden.
Större i ett skilt
fönster (138 KB).
|
 |
Kyrkan, tinget, hamnen
Gamla Karlebys (olagliga) hamn omnämns för första gången
i samband med tinget år 1549. Man höll ting vid kyrkan varför
även hamnen fanns belägen i dess omedelbara närhet. Tack
vare sina branta stränder var Kyrkbacken (eller Holmbacken), som
då ännu var en holme, en utmärkt hamnplats, möjligen
ända sedan 1200-talet. Stenkyrkan byggdes i början av 1500-talet,
men på samma plats har det möjligen redan tidigare funnits
en (trä)kyrka.
Det fanns uppenbarligen flera (olagliga) hamnar på 1500-talet:
i Kaustarviken, i Kvikant och vid Perho ås mynning - på
detta tyder bl.a. handelsböndernas bosättningar. Fartygen
var små, och man ställde inte stora krav på hamnen.
Emedan handeln var förlagd till vissa bestämda tidpunkter
(tingen), var hamnarna uppenbarligen mer eller mindre tillfälliga.
Då exporten av tjära kom i gång i slutet av 1500-talet
blev Stora Enskär eller Tjärholmen den huvudsakliga lastningsplatsen.
|