-7 °C

8 m/s (Kaakko)

+34 cm

Kokkolan Satama ja Yara sopimukseen

Kokkolan Satama ja Yara sopimukseen
Yaran Siilinjärven tehtaiden rautaoksidiliikenteestä

TIEDOTE 21.1.2025

Kokkolan Satama Oy ja Yara Suomi Oy ovat allekirjoittaneet sopimuksen, joka koskee Kokkolan sataman kautta kulkevia Yara Siilinjärven rautaoksidikuljetuksia. Kokkolan Sataman toimitusjohtaja Torbjörn Witting sanoo olevansa erittäin iloinen Sataman suurimpiin asiakkaisiin kuuluvan Yaran ratkaisusta, joka tuo lisätuloja sekä vahvistaa työllisyyttä satamassa.

Rautaoksidi lastataan aluksiin Syväsatamassa, jonka kapasiteettia käytetään nyt myös Yaran tarpeisiin.


Sopimus on 4-vuotinen, minkä lisäksi siinä on kaksi vuoden pituista optiota. Yaran Siilinjärven tehtaiden logistiikkapäällikkö Jyrki Furu kertoo, että kuljetusten on määrä käynnistyä tulevan kevättalven aikana. Hänen mukaansa monet syyt puoltavat Kokkolan sataman kautta tapahtuvia kuljetuksia.

– Yara Suomi ja Kokkolan Satama ovat tehneet jo pitkään yhteistyötä ja olemme olleet siihen tyytyväisiä. Kokkolan Satamalla on kyky reagoida asiakkaan muuttuviin tarpeisiin, ja satamassa pystytään käsittelemään monipuolisesti yhtiömme tuotteita, kuten lannoitteita sekä erilaisia happoja rautaoksidin ohella. Lisäksi syväväylän ansiosta Kokkolaan liikennöivät myös isot alukset, Furu viittaa Panamax- ja Capesize-kokoluokan aluksiin, joilla rautaoksidia kuljetetaan Aasiaan. Osa rautaoksidista viedään Eurooppaan pienemmillä aluksilla. Furun mukaan Kokkolan sataman tapauksessa iso merkitys on toimitusketjuilla.

– Saamme rautateitä pitkin todella tehokkaat toimitusketjut. Esimerkiksi vaunukierto onnistuu vuorokaudessa, kun monessa muussa tapauksessa vaunukierto on kaksi päivää. Iisalmi-Kokkola-osuus on nyt kokonaan sähköistetty, mikä pienentää merkittävästi tuotteidemme hiilijalanjälkeä. Myös satamaoperaattorit Rauanheimo ja Siilinjärvellä Valtavirta sekä VR Transpoint ovat olennainen osa tätä huippuunsa hiottua toimitusketjua.

Rautaoksidi osana kiertotaloutta

Parina aikaisempana vuonna Yaran Siilinjärven tehtaiden rautaoksidikuljetukset ovat olleet määrältään 250 000-300 000 tonnia. Markkinatilanne vaikuttaa tonnimääriin, mutta Furun arvion mukaan kuljetusmäärät saattavat kaksinkertaistua viime vuosiin verrattuna. Suunnitelmissa on, että Siilinjärven ja Kokkolan sataman välillä kulkee kaksi junakuljetusta vuorokaudessa.

Rautaoksidi on Yaran Siilinjärven tehtailla syntyvä sivutuote. Sitä muodostuu, kun Pyhäsalmen kaivokselta tuotavaa rikkikiisua poltetaan rikkihappotuotannossa. Kokkolan satamasta rautaoksidi kuljetetaan pääsääntöisesti terästeollisuuden raaka-aineeksi. Kiertotalous, kuten sivuvirtojen hyödyntäminen, kuuluu Yaran strategisiin painopistealueisiin.


Syväsatamassa puitteet valmiina tehokkaalle logistiikalle

Yara Siilinjärven rautaoksidia on viety maailmalle aikaisemminkin Kokkolan sataman kautta. Kokkolan Sataman toimitusjohtajan Torbjörn Wittingin mukaan satamassa onkin kaikki tarvittava piakkoin käynnistyvää liikennettä varten.

– Meillä on valmiina räätälöity satamainfra tehokkaine raiteineen ja tuotantokoneistoineen vastaanottamaan kaikki Siilinjärveltä saapuvat junat. Kokkolan sataman erityisiin vahvuuksiin kuuluvat lisäksi laajat varastointimahdollisuudet, syvälaiturit ja nosturikapasiteetti. Odotettavissa on, että syväväylän ansiosta rautaoksidia noutavat myös kaikkein suurimmat Suomeen liikennöivät alukset, Torbjörn Witting toteaa.

Lisätiedot:

Jyrki Furu,

Logistiikkapäällikkö, Yara Suomen Siilinjärven tehtaat

puh. 050 314 7979
jyrki.furu@yara.com

Torbjörn Witting,                                                                                                      

Toimitusjohtaja, Kokkolan Satama Oy    

puh. 040 511 9595                                                                              

torbjorn.witting@portofkokkola.fi          

G-4ZN8NKFKBQ