Syväsatamaa on runsaan kymmenen viime vuoden aikana kehitetty mittavilla investoinneilla. Syväsatamassa, jonka kapasiteetti on noin seitsemän miljoonaa tonnia vuodessa, on erikoistuttu irtotavaraliikenteeseen.
TUMMAA BULKIA JA VOIMAKASTA KEHITTÄMISTÄ
Kokkolan Syväsatamassa käsitellään tummaa bulkia kuten rautapellettejä, rikasteita, hiiltä, turvetta, pyriittiä ja rautaoksidia. Syväsataman kapasiteetti on noin seitsemän miljoonaa tonnia vuodessa ja sen osuus kokonaisliikenteestämme on yli 70 %. 1980-luvun alkupuolella aloitetun Syväsatamahankkeen voimakkain kehitys on tapahtunut 2000-luvulla. Tähän mennessä alueelle on rakennettu muun muassa 1 100 metriä uutta laituria, 26,4 hehtaaria uusia kenttäalueita, 35 000 neliömetriä uusia varastotiloja, seitsemän uutta nosturia sekä kattava kuljetinjärjestelmä laivan lastaukseen ja purkaukseen.

SYVÄVÄYLÄ
Investointimme syvälaituriin ja -väylään tuovat asiakkaille huomattavia säästöjä rahtikuluihin. Syväsatamaamme johtava 14 m metrin väylä mahdollistaa nimittäin liikennöinnin myös Panamax- ja Cape Size -luokan laivoilla. Vuonna 2020 valmistunut väyläsyvennyksen 14 metriin ansiosta näiden kaikista suurimpien alusten täyteen lastaamisen – mikä tulee näkymään entistä edullisemmissa laivaushinnoissa.

TEHOKAS LASTAUS- JA PURKAMISJÄRJESTELMÄ
Tumma bulk sekä isot alukset ja tavaramäärät ovat yhdistelmä, joka edellyttää tehokasta lastaus- ja purkamisjärjestelmää. Satamamme lastausmenetelmä onkin Suomen olosuhteissa ainutlaatuinen. Käsittelynopeutta satamaan tuovat tehokkaat, kapasiteetiltaan 40 ja 50 tonnin nosturit sekä ajanmukaiset ja tehokkaat kuljetinjärjestelmät, jotka mahdollistavat jopa yli 40 000 tonnin lastaus- ja purkamistehon vuorokaudessa. Parhaimmillaan Panamax-luokan alus voidaan lastata alle kahdessa vuorokaudessa. Mittavat in-vestointimme kuljetinjärjestelmiin ja varastointiratkaisuihin varmistavat kapasiteetin riittämisen – ja tarvittaessa myös sen helpon kasvattamisen.
Rautatie johtaa suoraan syväsataman ytimeen, josta löytyy myös Suomen ainoa junavaunujen kaatolaite (Rail Wagon Tippler Terminal eli RWTT). Terminaalin kautta voidaan purkaa junia jopa 1 500 tonnin tuntikapasiteetilla. Kaatolaite terminaaleineen lisää myös sataman ympäristöystävällisyyttä vähentämällä tuotteiden pölyämistä käsittelyn aikana.

Syväsataman webkamera

-
Laitureita
1 266 m
-
Nostureita
8 kpl
-
Varastotilaa
35 000 m²
Pituus | Syväys | |
---|---|---|
Kemikaalilaituri (7) | 140 m | 9,5 m |
Bolidenin laituri (8) | 100 m | 9,5 m |
Syvälaituri (9) | 180 m | 11,0 m |
Syvälaituri (10,11,12) | 626m | 13,0m |
Yhteensä | 1 266 m |
Nostokapasiteetti | |
---|---|
Mantsinen 200 | |
Mantsinen 120 | 20 t |
Nora | 28 t |
Kuljetinlastain | n. 1000 t/h |
Atlant 1 | 40 t |
Günter | 40 t |
Sven | 50 t |
Karsten | 50 t |
Atlant 2 | 40 t |
Valm. vuosi | Pinta-ala m² | Tyyppi | Muuta | |
---|---|---|---|---|
Varasto 1 | 1989 | 4 920 | Kuiva irtotavara | Varastossa kuljettimet irtotavaralle |
Varasto 2 | 1990 | 4 920 | Kuiva irtotavara | Varastossa kuljettimet irtotavaralle |
Varasto 3 | 1990 | 4 920 | Kuiva irtotavara | Varastossa kuljettimet irtotavaralle |
Varasto 4 | 1995 | 9 050 | Terminaali | Junaraiteet terminaalin sisällä |
Varasto 5 | 1998 | 6 710 | Terminaali | Neljä eri lokeroa lämmitettävä varasto |
Varasto 6 | 2007 | 5 000 | Kuiva irtotavara | |
Yhteensä | 35 000 |