+19 °C

6 m/s (Lounas)

-10 cm

Tuulivoimala komponenttien kuljetukset

TIEDOTE 09.07.2021

Tuulivoimaloiden komponenttien kuljetukset käynnistyvät parannetulla erikoiskuljetusreitillä

Tuulivoimaloiden komponenttien kuljetukset Kokkolan satamasta parannettua erikoiskuljetusreittiä pitkin ovat käynnistymässä. Ensimmäiset kuljetukset suuntautuvat Jyväskyläntietä kohti Keski-Suomea. Jotta varsinkin pituudeltaan huomattavat erikoiskuljetukset ovat mahdollisia, kaupunkialueella kulkevaa virallista kuljetusreittiä on uudistettu useissa kohdissa. Myös suurteollisuusalueella on tehty muutoksia, jotka mahdollistavat tuulivoimalakuljetusten lisäksi teollisuuden omat suuren mittaluokan projektikuljetukset.

KUVA: Tommi Hietaharju / Hiutale Films

– Ilmastonmuutoksen hillitseminen lisää merkittävästi tuulivoiman rakentamista. Koska monet Pohjanlahden satamat on buukattu aika täyteen tuulivoimaloiden kuljetuksia, mekin päätimme tehdä oman osuutemme edistääksemme uusiutuvan energian rakentamista. Tässä vaiheessa meillä on sopimus 16 tuulivoimalan kuljetuksista, Kokkolan Satama Oy:n toimitusjohtaja Torbjörn Witting sanoo.

Hänen mukaansa sataman laajat kenttäalueet tarjoavat hyvät puitteet tuulivoimaloiden käsittelylle. Kokkolan Satamalla on myös käytössään Perämeren vahvin satamanosturi, kapasiteetiltaan 140 tonnia. Lisäksi Satama on tehnyt hankintapäätöksen uudesta nosturista, jonka nostokapasiteetti on 150 tonnia.

Koska tuulivoimaloiden kuljetukset ovat mittavia, enimmillään 8 metriä korkeita, 90 metriä pitkiä ja erikoisleveitä, järjestelyitä on pitänyt tehdä sekä kaupunkialueella jo olemassa olevalla virallisella kuljetusreitillä että satamassa ja suurteollisuusalueella. Witting kiittääkin hyvästä yhteistyöstä niin Väylävirastoa, ELY-keskusta kuin Kokkolan kaupunkia.

– Satamassa ja suurteollisuusalueella asioita on viety eteenpäin Sataman tiimin johdolla. Yhdessä teollisuuden kanssa olemme löytäneet ratkaisut, joiden ansiosta teollisuuden omatkin projektikuljetukset on jatkossa helpompi toteuttaa, hän jatkaa.

Erikoiskuljetusreitti palvelee nyt entistä isompia kuljetuksia

Työpäällikkö Mikko Takkula Kokkolan kaupungilta kertoo, että kaupunkialueella kulkevaa erikoiskuljetusreittiä on uusittu toukokuusta lähtien.

– Olemme muun muassa madaltaneet liikenteenjakajia sekä leventäneet paikoin jo olemassa olevaa erikoiskuljetusreittiä esimerkiksi Lottelundin kiertoliittymässä. Myös joitain valaisimia ja opasteita eli portaaleja on poistettu. Liikennemerkkejä on muutettu niin, että ne voidaan irrottaa käsin ja laittaa nopeasti takaisin paikoilleen. Samoin Pohjoisväylällä tehty puuston poisto liittyy tehtyihin toimenpiteisiin, Takkula kertoo.

Yksi erikoiskuljetusten reittiin kaupunkialueella vaikuttava tekijä on ollut se, etteivät Jyväskylän ja Vaasan suuntiin lähtevät kuljetukset mahdu Satamatiellä Junnilassa rautatien alitse. Siksi Jyväskylää ja Vaasaa kohti ajavat erikoiskuljetukset kääntyvät Satamatieltä Pohjoisväylälle pohjoiseen, ja seuraavaksi ne kääntyvät Piispanmäellä Vanhalle Ouluntielle.

Saavuttuaan Rautatienkadulle Hotelli Nukkumatin kohdalla, kuljetukset jatkavat erikoiskuljetusreittiä kohti Jyväskylää ja Vaasaa. Osa Jyväskylän suuntaan menevistä kuljetuksista joutuu kiertämään Prisman kiertoliittymän ja Ventuksentien kautta.

– Jotta erikoiskuljetukset aiheuttavat mahdollisimman vähän haittaa, ne ajetaan pääsääntöisesti iltaisin ja öisin. Muun liikenteen on tärkeä pitää kuljetuksiin aina riittävä turvaetäisyys. Erikoiskuljetuksen tullessa vastaan on huomioitava liikenteen ohjaajien antamat merkit sekä annettava tilaa ajamalla tien sivuun tai vaikkapa bussipysäkille, jos mahdollista, muistuttaa erikoiskuljetuksia ajavan, Ahola-konserniin kuuluvan AT Special Transportin laatukoordinaattori Viktor Ahola.

Lisätiedot

Torbjörn Witting,
toimitusjohtaja
Kokkolan Satama Oy
040 511 9595

Mikko Takkula,
työpäällikkö
Kokkolan kaupunki
044 780 9154

Viktor Ahola,
laatukoordinaattori
Oy AT Special Transport Ab
040 922 4302

Transporterna av vindkraftverk inleds på den förbättrade specialtransportrutten

Transporterna av vindkraftverk från Karleby hamn på den förbättrade specialtransportrutten kör i gång De första transporterna går längs Jyväskylävägen mot mellersta Finland. För att de exceptionellt långa specialtransporterna ska kunna genomföras har den officiella transportvägen på stadens område förnyats på flera ställen. På storindustriområdet har också gjorts förändringar som möjliggör inte bara vindkraft transporter utan även industrins egna transporter av projektlaster av stora dimensioner.

– Tyglandet av klimatförändringen ökar märkbart utbyggnaden av vindkraft. Då hamnarna i Bottniskaviken är fullbokade med vindkraftverkstransporter beslöt också vi att ge vårt bidrag till främjande av utbyggnaden av förnybar energi. I detta skede har vi ett kontrakt för transporter av 16 vindkraftverk, säger Karleby Hamn Ab:s verkställande direktör Torbjörn Witting.

Enligt honom erbjuder hamnens stora fält goda förutsättningar för hanteringen av vindkraftverk. Karleby Hamn har också Bottenviken starkaste hamnkran med en kapacitet på 140 ton. Dessutom har Hamnen fattat ett investeringsbeslut om en ny kran vars lyftkapacitet är 150 ton.

Eftersom vindkraftverkstransporterna är väldigt stora, som mest kan de vara 8 meter höga och 90 meter långa samt väldigt breda, måste specialarrangemang vidtas både på stadens område på den redan befintliga offentliga transportvägen samt i hamnen och på storindustriområdet. Witting tackar därför såväl Trafikledsverket, Närings-, trafik- och miljöcentralen som Karleby stad för ett gott samarbete.

– Ärendena har drivits framåt i hamnen och på storindustriområdet under ledning av Hamnens team. Tillsammans med industrin har vi funnit lösningar tack vare vilka industrins egna projekttransporter i framtiden kommer att vara lättare att genomföra, fortsätter han.

Specialtransportrutten betjänar nu större transporter än tidigare

Arbetschef Mikko Takkula från Karleby stad berättar att specialtransportrutten som går på stadens område har förnyats sedan maj.

– Vi har bland annat gjort några trafikdelare lägre samt på sina ställen breddat den befintliga specialtransportvägen, till exempel i Lottelund-rondellen. Också en del belysningsanordningar och skyltar, s.k. portaler har tagits bort. Trafikmärken har anpassats så att de kan lösgöras för hand och snabbt sättas tillbaka på plats, och avlägsnandet av trädbeståndet vid Norraleden hör till de vidtagna åtgärderna, berättar Takkula.

En faktor som inverkar på specialtransportrutten på stadens område har varit att transporter i riktning mot Jyväskylä och Vasa inte ryms under järnvägen i Junnila på Hamnvägen. Därför vänder specialtransporterna som kör mot Jyväskylä och Vasa från Hamnvägen till Norraleden mot norr och sedan vänder de på Biskopsbacken in på Gamla Uleåborgsvägen. När de nått Järnvägsgatan  vid Hotell Nukkumatti fortsätter transporterna mot Jyväskylä och Vasa. En del av transporterna som ska gå i riktning mot Jyväskylä måste köra en omväg via Prisma-rondellen och Ventusvägen.


– För att specialtransporterna ska orsaka minsta möjliga besvär sköts de huvudsakligen på kvällen och natten. Det är viktigt att den övriga trafiken alltid håller ett tryggt avstånd till transporterna. Då en specialtransport kommer emot bör man följa trafikledarnas anvisningar och ge plats genom att köra till sidan eller, om det är möjligt, t.ex. in på en busshållplats, påminner kvalitetskoordinator Viktor Ahola från AT Special Transport, som hör till Ahola-koncernen.

Ytterligare information ger:

Torbjörn Witting,
verkställande direktör
Karleby Hamn Ab
040 511 9595

Mikko Takkula,
arbetschef
Karleby stad
044 780 9154

Viktor Ahola,
kvalitetskoordinator
Oy AT Special Transport Ab
040 922 4302