+12 °C

3 m/s (Lounas)

-35 cm

Langh Ship-varustamon uuden laivan neitsytmatka

Langh Ship -varustamon uuden laivan neitsytmatka kulki Kokkolan kautta

Suomalaisen Langh Ship-perhevarustamon uuden Olivia-laivan neitsytmatka kulki Kokkolan sataman kautta. Kyseessä on multi fuel-alus, joka voi operoida useilla eri polttoaineilla. Perinteisen dieselin lisäksi polttoainevaihtoehtoja voivat olla LNG eli nesteytetty maakaasu tai nesteytetty biokaasu.

Wuhun telakalla Kiinassa rakennetun, kantavuudeltaan 7 800 tonnin Olivian kastetilaisuus järjestettiin tammikuun lopulla, minkä jälkeen laiva aloitti neitsytmatkansa kohti Eurooppaa.


– Koska LNG:tä oli vaikea saada matkan varrelta, neitsytmatka sujui sekä LNG:llä että dieselillä, mutta varsinaista linjaliikennettä meillä on tarkoitus ajaa Tornion terminaalista tankattavalla LNG:llä, kertoo Langh Shipin toimitusjohtaja Laura Langh-Lagerlöf.

Kokkolan satamaan Olivia saapui, koska matkan varrella laivaan oli lastattu komponentteja, jotka tuotiin Kokkolaan ja siirrettiin Kantasataman AWT-terminaalista rakenteilla olevalle Sibanye-Stillwaterin Keliber-litiumjalostamolle Kokkolan suurteollisuusalueelle.

AWT-terminaalissa Olivia-aluksesta purettiin komponentteja rakenteilla olevalle Sibanye-Stillwaterin Keliber-litiumjalostamolle.


Olivia ja sen kaksi sisaralusta sijoittuvat Outokumpu-yhtiön liikenteeseen. Olivian edeltäjän reitti kiinalaistelakalta kulki vielä Punaistamerta ja Suezin kanavaa pitkin Eurooppaan, mutta Punaisenmeren huonontuneen turvallisuustilanteen takia Olivia matkasi kotivesille Kapkaupungin kautta.

– Punaisenmeren tilanne on tällä hetkellä sellainen, että vaara on koko ajan olemassa, ja vakuutuspreemioiden hinnat ovat nousseet pilviin. Matka Kiinasta Afrikan eteläkärjen kautta sujui kuitenkin hyvin, eikä Atlannillakaan keleissä ollut mitään ihmeellistä, Olivian päällikkö Matti Hautaniemi kertoi Kokkolan Sataman edustajille, jotka kävivät tervehtimässä neitsytmatkalaista.

Langh Ship-varustamolle Outokumpu on pitkäaikainen iso asiakas.

– Meidän laivamme kuljettavat teräsrullia Torniosta heidän Hollannissa sijaitsevalle Terneuzenin tehtaalle. Paluulastina laivat kuljettavat enimmäkseen uudelleen sulatukseen tulevaa rautaromua, toimitusjohtaja Laura Langh-Lagerlöf jatkaa.

Kaarinan Piikkiössä toimivalla Langh Shipillä on takanaan viisi nopean kasvun vuotta. Outokummun liikenteeseen tarkoitettujen kolmen uuden laivan lisäksi varustamolle rakennetaan Kiinassa kolmea hieman isompaa laivaa Euroopassa tapahtuviin konttikuljetuksiin.

G-4ZN8NKFKBQ