0 °C

14 m/s (Länsi)

+63 cm

Tuulivoimaloiden maakuljetukset alkavat

Tuulivoimaloiden maakuljetukset Kokkolan satamasta Lestijärvelle alkavat

Tiedote 7.5.2024

Tuulivoimalakomponenttien maakuljetukset Kokkolan satamasta Lestijärvellä rakenteilla olevaan Suomen suurimpaan maatuulipuistoon alkavat ensi viikolla. Kuljetukset jatkuvat tämänhetkisen arvion mukaan ensi vuoden alkupuolelle saakka, ja ne käsittävät yhteensä noin 1 100 erikoiskuljetusta.

Satamalogistiikan eli tuulivoimalakomponenttien purkamisen laivoista ja niiden varastoinnin satama-alueelle hoitavat yhteistyössä Kokkolan Satama ja Kuljetusliike Ville Silvasti Oy sekä Rauanheimo Sataman yhteistyökumppanina. Komponentit kuljettaa satamasta Lestijärvelle Kuljetusliike Ville Silvasti Oy.


– Tämä on meille suuri haaste, johon ilolla vastaamme. Olemme investoineet pitkäjänteisesti niin nosturikapasiteettiin, Hopeakiven sataman uusiin kenttäalueisiin kuin erikoiskuljetusreittiin, mikä mahdollistaa näin mittavat projektit. Jo parin vuoden ajan olemme yhdessä eri osapuolten kanssa suunnitelleet Lestijärven tuulipuistoon liittyvää logistiikkaa, ja tehty työ huipentuu nyt käynnistyviin kuljetuksiin, kertoo Kokkolan Sataman toimitusjohtaja Torbjörn Witting.

Kuvassa Lestijärven tuulipuiston tuulivoimaloiden komponentteja Kokkolan Hopeakiven satamassa odottamassa maakuljetuksia rakennustyömaalle. Kuva: Clas-Olav Slotte.

Vaikutuksia tieliikenteeseen Kokkolan taajamassa ja maakunnassa

Erikoiskuljetukset kulkevat saattueissa. Yksittäinen siipikuljetusrekka on kokonaispituudeltaan 96 metriä, ja raskaimman yksittäisen kuljetuksen kokonaispaino on noin 170 tonnia.

Kokkolasta erikoiskuljetukset suuntaavat Valtatie 13:a pitkin Alavetelin ja Kaustisen kautta Vetelin Sillanpäähän, mistä ne kääntyvät Halsualle ja jatkavat edelleen Lestijärvelle.


Port Manager Teemu Terävä Kuljetusliike Ville Silvasti Oy:stä kertoo, että erikoiskuljetusten vaikutukset ulottuvat Kokkolan taajama-alueen lisäksi maakuntaan, missä vastaantulevaa liikennettä myös pysäytetään silloin, kun se on liikenneturvallisuuden kannalta välttämätöntä.


– Erikoiskuljetukset etenevät muuta liikennevirtaa hitaammin. Paras turvallisuusohje samaan aikaan tiellä liikkuville on, että maltti on valttia, Terävä painottaa ja sanoo, että tavoitteena on minimoida muulle liikenteelle aiheutuva haitta.

Kokkolan Satama on ollut toteuttamassa erikoiskuljetusreittiä satamasta suurteollisuusalueen ja taajaman kautta ulosmenoteille. Lestijärvelle menevät kuljetukset käyttävät taajama-alueella kahta eri reittiä riippuen lähinnä kuljetuksen painosta.


Satamatieltä erikoiskuljetukset kääntyvät kohti pohjoista Pohjoisväylälle. Piispanmäen uudesta kiertoliittymästä ne kääntyvät Vanhalle Ouluntielle ja jatkavat edelleen Nahkurinkatua entisen Nukkumatin kupeeseen Rautatienkadulle. Siitä siipikuljetukset kääntyvät suoraan Jyväskyläntielle kohti Alaveteliä ja Kaustista, mutta osa kuljetuksista kääntyy oikealle kiertääkseen Jyväskyläntielle Prisman kiertoliittymän ja Ventuksentien kautta.

Siihen, milloin erikoiskuljetuksia käytännössä ajetaan, vaikuttavat muun muassa tuulipuiston rakennustyömaan kulloinenkin tilanne Lestijärvellä sekä ajankohdat, milloin komponentteja saapuu Kokkolan satamaan.

Tuulipuistoa rakentava OX2 tulee tiedottamaan Lestijärven hankkeen erikoiskuljetuksiin liittyvistä asioista noin 2 viikon välein yhtiön verkkosivuilla. Kuljetuksia varten avataan oma sivu perjantaina 10. toukokuuta, ja se löytyy osoitteesta www.ox2.com/fi/lestijarvi 

Kuvassa Lestijärven tuulipuiston tuulivoimaloiden komponentteja Kokkolan Hopeakiven satamassa odottamassa maakuljetuksia rakennustyömaalle. Kuva: Clas-Olav Slotte.

Lisätiedot:

Torbjörn Witting,
toimitusjohtaja, Kokkolan Satama Oy
puh. 040 511 9595
torbjorn.witting@portofkokkola.fi

Anssi Martinmäki,
kaupallinen päällikkö, Kokkolan Satama Oy
puh. 040 7362 992
anssi.martinmaki@portofkokkola.fi

G-4ZN8NKFKBQ