-3 °C

12 m/s (Koillinen)

-17 cm

Carita Rönnqvist siirtyi eläkkeelle

Carita Rönnqvist siirtyi eläkkeelle

Kokkolan Satamassa päättyi yksi aikakausi 1. elokuuta, kun Carita Rönnqvist siirtyi eläkkeelle satamakapteenin tehtävästä, jota hän hoiti peräti 18 vuoden ajan.

”Jään eläkkeelle Kokkolan Sataman palveluksesta mutta en alalta, sillä jatkan edelleen muun muassa joissakin luottamustehtävissä. Tunnelmat ovat haikeat, mutta olen myös todella tyytyväinen työuraani. Kokkolan Satama on ollut mahtava työpaikka ja koko ala mielenkiintoinen asiakkaineen ja monine sidosryhmineen”, Carita Rönnqvist sanoo.

Kun Rönnqvist summaa kulunutta lähes kahta vuosikymmentä, päällimmäisenä mielessä on se vahva kasvu ja kehitys, joka on tehnyt Kokkolan satamakokonaisuudesta alansa merkittävän kansainvälisen toimijan.

”Aloittaessani vuonna 2004 Kokkolassa toimi vielä varsin pieni satama, mutta AWT (All Weather Terminal)-terminaali oli juuri valmistunut. Se on edelleen lajissaan ainoa Pohjoismaissa. Minun yksi ensimmäisistä tehtävistäni liittyi ISPS-järjestelmään, kun pyysimme tarjoukset satama-alueen aidoista ja porteista kulunvalvontalaitteineen”.

Sen jälkeen on tapahtunut paljon. ”Raskaalle liikenteelle valmistui satamaan johtava Satamatie, ja Kokkola Industrial Parkin (KIP) tarpeita palveleva Port Tower oli samoin merkittävä investointi. Ensimmäisenä satamana Suomessa Kokkolaan hankittiin junavaunujen kaatolaite”, Rönnqvist luettelee esimerkkejä.

”Vuonna 2010 Kokkola nousi Suomen suurimmaksi transitosatamaksi ja on edelleen maan suurin bulk-satama. Samaan aikaan on investoitu laitureihin, varastoalueisiin ja nostureihin. Kokkolan Satama myös muuttui ensin kunnallisesta satamasta liikelaitokseksi ja sen jälkeen osakeyhtiöksi. Jossain vaiheessa muut kotimaiset satamat alkoivat kiinnostuneina ottamaan selvää, mitä siellä Kokkolassa oikein tapahtuu”, Carita nauraa.

Kokkolan Satama on kehittänyt toimintaansa pitkäjänteisesti. Kehittämisen ytimessä on ollut yhtiön johtoryhmä, jonka jäsen Rönnqvist on ollut, ja joka on toiminut samassa kokoonpanossa koko sen ajan, kun Rönnqvist on ollut Sataman palveluksessa. Hänen mukaansa yksi näkyvä tulos kasvusta ja kehityksestä on ollut laivakokojen kasvu. Isoimmat Kokkolan satamassa viime aikoina käyneet alukset ovat olleet kantavuudeltaan yli 180 000 tonnia.

Infran ohella on panostettu laatuun. Kun Kokkolan Satamalle 2006 valmistui ensimmäinen laatujärjestelmä, Carita Rönnqvist toimi tuolloin laatuvastaavana. Viime vuosina Kokkolan Satama on ollut edelläkävijä digitalisaation edistämisessä.

Rönnqvistin aloittaessa Kokkolan Sataman palveluksessa hän toimi aluksi liikennepäällikön nimikkeellä hoitaen sekä laiva- että maaliikennettä. Satamakapteeniksi siirryttyään hän keskittyi pelkästään laivaliikenteeseen, vaikka sitä ennenkin harbourmasterin tehtävät olivat kuuluneet Rönnqvistin työnkuvaan.

Työuransa aikana Carita Rönnqvistin yksi tärkeä tavoite on ollut verkostoituminen. Se on tuonut mukanaan monia luottamustehtäviä, kuten puheenjohtajuuden Satamaliiton turvallisuustyöryhmässä. Rönnqvist vaikutti myös siihen, että Kokkolan Satama liittyi Dry Bulk Terminals Groupin (DBTG) jäseneksi. DBTG puolestaan toimii esimerkiksi lausunnonantajana International Maritime Organizationille, eli IMO:lle.

”IHMA:n kongressissa saamaani tunnustuspalkintoa arvostan erityisen paljon, koska sain sen kollegoiltani”, Kokkolan Sataman satamakapteenin tehtävästä eläkkeelle jäänyt Carita Rönnqvist iloitsee.

Carita Rönnqvist saikin mieluisan tunnustuksen aktiivisuudestaan kansainvälisen satamakapteenijärjestön IHMA:n kongressissa huhtikuussa Malesiassa. Siellä hänelle ojennettiin kahden vuoden välein jaettava tunnustuspalkinto, jonka perusteluina oli Rönnqvistin tapauksessa poikkeuksellisen aikaansaava toiminta satamakapteenina sekä lähes neljä vuosikymmentä jatkunut vaikuttaminen alalla.

”En voinut edes kuvitella, että tällainen muistaminen osuisi kohdalleni koska tiesin, miten vahvoista ansioista se on aikaisemmin myönnetty. Tunnustuksen arvoa lisää se, että se tuli kollegoiltani.”

Pitkää kokemusta ja osaamistaan Carita Rönnqvist hyödyntää vielä seuraavat kaksi vuotta IHMA:n hallituksessa ja mahdollisesti joissakin työryhmissä. Muuten edessä odottavat vapaammat ajat.

”Aion matkustella, ja yhteinen aika kahden lapsenlapseni kanssa on minulle tosi tärkeää. Jatkan myös majoitustoimintaa Pietarsaaressa, Helsingissä sekä Itävallassa Zell am Seessä, ja työskentelen mieheni yrityksessä, jossa olen osaomistajana.”

”Lämpimät kiitokset yhteisistä vuosista niin työkavereille, asiakkaille kuin kaikille teille muille, joiden kanssa olen saanut tehdä yhteistyötä. Nämä vuodet ovat olleet todella mielenkiintoisia ja antoisia.”

G-4ZN8NKFKBQ