EU-rahoitus vahvistaa Kokkolan sataman asemaa virheässä siirtymässä
Euroopan unioni myönsi kesäkuussa Kokkolan Satama Oy:lle 3 miljoonan euron investointiavustuksen. Power-4-Future-hankkeessaan Kokkolan Satama käyttää 10 miljoonaa euroa Hopeakiven sataman ja Kantasataman kehittämiseen. Investoinneilla luodaan edellytyksiä esimerkiksi merituulivoiman rakentamiselle ja raideliikenteen kehittämiselle.
–EU-rahoitus parantaa edellytyksiä kehittää Kokkolan satamaa yleissatamana, joka palvelee entistä laajemmin erilaista tavaraliikennettä, kuten projektikuljetuksia ja konttikuljetuksia, kertovat Kokkolan Sataman talouspäällikkö Vuokko Kalliokoski ja tekninen päällikkö Tapio Lampinen, joka toimii myös Power-4-Future-hankkeen projektipäällikkönä.
Hanke käsittää kolme investointikohdetta; Hopeakiven laiturin pidentämisen 120 metrillä, uusien kenttäalueiden rakentamisen Hopeakiven satamaan sekä junaraiteiden lisärakentamisen noin 1,5 kilometrin pituudelta. Lisäksi kokonaisuuteen sisältyy suunnittelurahoitus, joka käytetään Kantasataman rantalaiturin uudistamisen sekä roro-rampin rakentamisen suunnittelukustannuksiin.
Kantasataman investoinnit ovat nekin euromääräisesti mittavat. Kokonaisinvestoinnin arvo nousee lähes 20 miljoonaan euroon, josta ensimmäisen vaiheen osuus on 10–12 miljoonaa.
Lisää raiteita, puitteet myös merituulivoimalle
Osa EU-rahoituksesta käytetään takautuvasti Hopeakiven satamassa jo tehtyihin investointeihin.
– Laituripidennys on valmis ja viimeiset asfaltoinnit valmistuvat tämän syksyn aikana. Osa laiturista on jo 14,2 metrin kulkusyvyydessä, minkä lisäksi Hopeakivellä on optio alusten kytkemiselle maasähköön. Maasähkö vähentää satamassa olevien alusten ilmastopäästöjä, koska sähkön tuottamiseen ei silloin tarvita alusten apukoneita. Päästöjä pienentävät myös syksyllä tehtävät sähkökytkennät, joiden ansiosta uusimman Gottwald-nosturin käyttö tapahtuu sähköllä polttomoottorin sijasta, Tapio Lampinen kertoo.
Uutta kenttäaluetta Hopeakiven satamaan valmistuu lähes 4 hehtaaria. Alueesta osa on jo asfaltoitu tai odottaa asfaltointia, ja osa on täyttövaiheessa. Satamakentän laajentaminen on mittava kiertotaloushanke. Ympäristöluvan mukaisesti rakentamiseen käytetään muun muassa Kokkolan kaupungin rakennuskohteista saatavia ylimääräisiä maa-aineseriä sekä kiviä, asfaltti-, sementti- ja tiilijakeita ja Kokkolan Voiman voimalaitokselta saatavaa tuhkaa.
– Viimeiset alueet valmistuvat vuoden 2024 aikana, minkä jälkeen Hopeakiven satamassa on kenttäaluetta yhteensä noin 15 hehtaaria. Se tarjoaa meille mahdollisuudet esimerkiksi merituulivoimakomponenttien vastaanottamiseen ja varastointiin, Lampinen sanoo.
Uutta raidetta turvalaitteineen rakennetaan sekä nykyisen raiteen jatkoksi, että sen viereen lisäraiteeksi. Raiderakentamisen myötä satamassa pystytään lisäämään varastointikapasiteettia sekä viemään varastointia ja kuljetuksia katettuihin tiloihin, mikä puolestaan vähentää pölyhaittoja.
”Kokkolan Satama on vahva taloudellinen toimija”
EU-rahoitus suunnattiin Kokkolan Satamalle Verkkojen Eurooppa-välineen (Connectin Europe Facility, CEF) kautta. CEF-ohjelmasta tuetaan TEN-T-verkon liikennehankkeita, ja Suomessa rahoitusta myönnettiin sekä ydin- että kattavan verkon hankkeille.
– Konsulttitoimisto Wega oli meille rahoitusprosessissa isona apuna esimerkiksi hakemusta laadittaessa. EU näki meidän hakemuksessamme monia vahvuuksia, kuten kilpailutuksissa tarvittavat selkeät ja valmiit prosessit. Kokkolan Satama arvioitiin myös taloudellisesti vahvaksi toimijaksi, minkä lisäksi Power-4-Future-hankkeen katsottiin edistävän niin EU:n yleistavoitteita kuin TEN-T-verkon tavoitteita, Vuokko Kalliokoski kertoo.
EU-rahoituksesta osa maksetaan saman tien ja loput kolmessa erässä, joista viimeinen vuonna 2026, hyväksyttyjen kustannusten perusteella.
POWER-4-FUTURE – Karleby Hamn utvecklar hållbara infrastrukturprojekt
POWER-4-FUTURE-projektet utvecklar infrastrukturen i Karleby Hamn i Silverstens- och Stamhamnen för att möta de växande transportbehoven.
I projektet kommer hamnområdet Silverstenshamnen att utvecklas för att möta kraven för transporterna av vindkraftverk. En ny kaj byggs i hamnområdet och ett nytt lasthanteringsområde bakom kajen. Godstransporter mot inlandet kommer att främjas genom att bygga ut och förlänga befintliga järnvägar. Cirka 1 450 meter nya spår kommer att byggas.
Dessutom planeras en ny kajplats och en ro-ro-ramp för bl.a långtradar trafik i Stamhamnen. Den nya ro-ro-trafiken kommer att betjäna flera industrier både i närheten av hamnen och i ett större område i mellersta och norra Finland.
POWER-4-FUTURE-projektet är med på listan över projekt som beviljas medfinansiering från EU:s Connecting Europe Facility (CEF) program. Förhandlingarna om bidragsavtalen har inletts.
POWER-4-FUTURE-projektet påbörjades i januari 2021 och kommer att slutföras i slutet av 2025. Den totala budgeten för projektet är cirka 9,8 miljoner euro, varav EU har beviljat CEF-medfinansieringen på cirka 3,0 miljoner euro.