+13 °C

4 m/s (Lounas)

-35 cm

Lisää iskukykyä Kokkolan sataman konttiliikenteeseen

Lisää iskukykyä Kokkolan sataman konttiliikenteeseen

TIEDOTE 20.11.2023

Kokkolan sataman konttiliikenne saa merkittävästi lisää iskukykyä Kokkolan Satama Oy:n investoiman konttipukkinosturin ansiosta. Nosturi saapui Kokkolan satamaan viikonloppuna ja tavoitteena on, että se on käytössä ensi kesäkuun loppuun mennessä. Toimitusjohtaja Torbjörn Wittingin mukaan nyt hankittu nosturi on keskeinen osa sitä satamalogistiikan kokonaisuutta, jolla Kokkolan Satama omalta osaltaan mahdollistaa teollisuuden puhtaan siirtymän liiketoimintaa.

Kuva: Clas-Olav Slotte

Kokkolan suurteollisuusalueen nykyisillä toimijoilla on meneillään huomattavia puhtaaseen siirtymään liittyviä investointihankkeita. Sen lisäksi moni uusi toimija miettii investoimista Kokkolaan.

– Meillä on ollut uskollisia konttiliikenteen asiakkaita muun muassa KIPin alueelta, Keski-Suomen teollisuudesta ja vähittäiskaupan piiristä jo vuodesta 2009 lähtien. Nyt konttiliikenne Kokkolan satamassa on moninkertaistumassa, ja olemme saaneet asiakkailta vahvaa palautetta ja toiveita konttien käsittelykapasiteetin lisäämisestä. Samanaikaisesti konttilaivojen koko kasvaa koko ajan, johon tämä 17 konttirivin iso konttinosturi sopii erinomaisesti. Tällä nosturi-investoinnilla vastaamme asiakkaidemme tarpeisiin, ja samalla se parantaa palveluamme yhteistyökumppaneidemme suuntaan, Torbjörn Witting taustoittaa nosturihankintaa.

Kuva: Clas-Olav Slotte

Kokkolan Satama ryhtyi ratkaisemaan nosturikysymystä kartoittamalla vähän käytettyjen konttipukkinostureiden tarjontaa. Sopiva nosturi löytyi Puolasta.


– Hankintahinta on liikesalaisuus, mutta olemme onnekkaita, että tiimimme löysi tämän yksilön. Nosturityyppi on massiivinen ja varsinkin uusien hankintahinnat todella korkeita. Tässä tapauksessa saimme erinomaisen nosturin lähes murto-osalla uuden hinnasta. Investointi on kokoluokaltaan juuri sopiva meidän tuleviin konttiliikenteen määriin. Nosturi on suunniteltu käsittelevän parhaimmillaan yli 60 TEU:ta (Twenty-foot Equivalent Unit) per tunti, ja se palvelee asiakkaitamme pitkälle tulevaisuuteen, Witting toteaa.

Hopeakiven satamasta uusi konttiliikennesatama

Tähän saakka kontteja on käsitelty Kantasatamassa ja Hopeakiven satamassa. Konttipukkinosturi sijoitetaan Hopeakivelle, jonne konttiliikenne jatkossa keskittyy, ja josta syntyy samalla Kokkolan uusi konttiliikennesatama.

Isoista kansainvälisistä merikonttivarustamoista MSC sekä Hapag-Lloyd ovat jo noteeranneet Kokkolan sataman, josta kulkevat tälläkin hetkellä viikoittaiset konttikuljetukset eri puolille maailmaa.

– Syväväylä mahdollistaa suurten konttilaivojen liikennöinnin Kokkolaan. Kun nyt hankitun konttipukkinosturin rinnalla hyödynnetään Hopeakiven sataman muuta nosturikapasiteettia, pystymme käsittelemään kaikkein isoimmatkin Kokkolaan saapuvat konttilaivat tehokkaasti, Torbjörn Witting sanoo.

Lisätiedot:

Torbjörn Witting,                                                           

toimitusjohtaja, Kokkolan Satama Oy            

puh. 040 511 9595      torbjorn.witting@portofkokkola.fi

G-4ZN8NKFKBQ